MH 59. Sz.D. Repülőbázis

MH 59
 • Hírek
 • A Bázis
 • Galéria
 • Kapcsolat
 • Videók
 • Kegyeleti információk
 • Letölthető dokumentumok


TÉMAGYŰJTŐ
An-26
Dr. Toperczer István fotói
Jas 39 Gripen
MiG-29

 PARTNER LAPUNK HÍREI

VALLÁSI ÉLET HÍREI

 KERESÉS
 

PUMA és DONGÓ századok relikviái















Az alakulat fegyverzete

Startlap megosztás
2003-04-19 14:06:29

MiG - 29 Fulcrum

    A MiG-29es többcélú vadászrepülőgépet a híres orosz Mikojan-Gurjevics tervezőiroda "álmodta" meg 1977-ben. A MiG-29-es talán a volt Szovjetunió legkorszerűbb és legmozgékonyabb vadászgépe.
    A MiG-29-est eredetileg légi fölény kivívását biztosító vadászgépnek tervezték, de a későbbiekben földi támadó feladatra is továbbfejlesztették.
    A repülőgép az 1980-as évek elején repült először, és 1985-ben állt szolgálatba a szovjet légierőknél.
    Az első MiG-29 szériagép, a FULCRUM-A elfogóváltozat: jól felismerhető a mindkét szárnyon előrenyúló végződésről, amelyben az infravörös elhárítórendszert helyezték el.
    A MiG-29B kétüléses kiképzőváltozat.
    AmiG-29C jellegzetessége, hogy a törzs íve a kabinfedéltől indulva a farokrész felé nagyobb.
    A MiG-29 haditengerészeti változatát is kialakították, amelyek a Kijev-osztályú anyahajókon fognak szolgálni. A MiG-29K tengerészeti változat felhajtható szárnyakkal és leszállóhoroggal rendelkezik.
    Rendkívül "agilis", fürge és fordulékony repülőgép. Az áramlástanilag rendkívül "eltalált" törzs és szárny együtt biztosítják a repülőgép rendkívüli fordulékonyságát. Kissé elöregedett műszerezettsége ellenére mind a mai napig komoly ellenfél. A berepülőpilóták szerint szinte lehetetlen túlhúzni és dugóhúzóba ejteni.

    Technikai adatok:
    • Repülőgép hossza: 17,32 m
    • Szárny fesztáv.: 11,36 m
    • Szárnyfelület: 38 m2
    • Repülőgép magassága: 4,73 m
    • Max. sebesség földközelben: 1500 km / h - Max. sebesség nagy magasságban: 2400 km / h
    • Maximális M: 2,3
    • Gyakorlati csúcsmagasság:18.000 m
    • Hatótávolság:710 km
    • Leszállósebesség:250 - 260 km / h
    • Felszállási úthossz:600 - 700 m
    • Kifutási úthossz:650 - 750 m
    • Max. üzemi túlterhelés:ny 9g
    • Repülőgép max. felszálló súlya:18.480 kg
    • Max. fegyverzeti terhelés:3.000 kg
    • Hajtóművek száma:2 db
    • Személyzet: 1 illetve 2 fő



MiG-29B - vadászrepülőgép (Fulcrum)

    A típus napjaink egyik legjobb manőverező képességű vadásza. Sorozatgyártása a nyolcvanas évek első felében kezdődött, azóta kb. 1300 db készült el a moszkvai és a nyizsnyij-novgorodi gyárban. Több mint húsz ország légiereje alkalmazza. A 15,5 tonna normál felszálló tömegű gép fegyverzete két db R-27R típusú félaktív lokátoros önirányítású, közepes hatótávolságú légiharc rakéta, valamint négy db nagy manőverező képességű R-73 típusú passzív infravörös önirányítású kishatótávú légiharc-rakéta. Beépített fegyvere a GS-301 típusú 30 mm-es űrméretű gépágyú, amelyhez 150 db lőszer tartozik. A típus jellegzetessége a kombinált fegyver-elektronikai rendszer, amely az egymással együttműködő fedélzeti radarból, a KOLS infravörös és lézeres berendezésből és a pilóta sisakcélzójából áll. A MiG-29 másodlagosan alkalmas földi célpontok megsemmisítésére is 500 kg-os vagy annál kisebb hagyományos bombákkal, illetve nem irányított rakétákkal.
    Technikai adatok:
    • Teljes hossza 17,32 m
    • Szárny fesztávolsága 11,36 m
    • Szárny felülete 43,50 m2
    • Magassága 4,73 m
    • Üres tömege 10 900 kg
    • Max. felszállótömege 18 400 kg
    • Fegyverterhelése 2300 kg
    • Belső üzemanyag mennyisége 4300 liter
    • Beépített fegyverzet 1 db 30 mm-es gépágyú
    • Fegyverfüggesztési pontok száma 7
    • Hajtómű típusa 2 db R-33D
    • Tolóereje 2x8250 kp
    • Max. sebessége 2500 km/h (11 000 m-en)
      1250 km/h (tengerszinten)
    • Szolgálati csúcsmagassága 18 000 m
    • Hatósugara 600-650 km



MiG-29UB - kiképző és gyakorlógép

    A vadászgéppel együtt a MiG-OKB megtervezte a MiG-29 kétüléses kiképző változatát is, mert az a pilóták átképzésénél és gyakorlásánál nélkülözhetetlen volt. 1984-ben rendszeresítették a szovjet légierőnél, majd 16 országba exportálták. Felépítése azonos az együléses változattal, azzal a különbséggel, hogy a pilótakabint a tartályok rovására növelték meg, és nincs lokátora. A gép repülési jellemzői lényegében azonosak az A változatéval. Mivel nem rendelkezik lokátorral, nem alkalmazhatja az R-27R1 rakétákat, és nem képes önálló légtérfelderítésre. A belső konzolokon földi célok elleni rakéták szállíthatók. A típust csak a Nyizsnyij-Novgorodban lévő üzem készítette, gyártása befejeződött.

L-39Z0 - Albatros
Kétüléses sugárhajtású gyakorlógép

    A cseh repülőgépipar legsikeresebb terméke, kategóriáján belül ebből készült a világon a legtöbb, kb. 2800 db. A hatezer óra élettartamú gép kiválóan megfelel a hajózóképzéshez, olcsón és egyszerűen üzemeltethető. Fedélzeti rendszereinek és berendezéseinek jó része szovjet eredetű, így pl. a hajtómű is, az Ivcsenko AI-25 kétáramú gázturbina, amely 1750 kp tolóerőt szolgáltat. Cseh fejlesztésű viszont a VS-1 típusú katapult ülés, amely minimálisan 150 km/h sebesség esetén még gurulás közben is biztosítja az oktató és a növendék mentését. A gép +8 és -4 g között műrepülhető. Szárnyai alatt négy felfüggesztési csomópontot alakítottak ki, ahová póttartályok, vagy szükség esetén fegyverzet szerelhető.
    Technikai adatok:
    • Repülőgép hossza: 12,12 m
    • Szárny fesztáv.: 9,46 m
    • Szárnyfelület: 18,8 m2
    • Repülőgép magassága: 4,77 m
    • Max. sebesség földközelben: 700 km / h
    • Max. sebesség nagy magasságban: 760 km / h
    • Gyakorlati csúcsmagasság: 11.500 m
    • Hatótávolság: 1.120 km
    • Leszállósebesség: 175 km / h
    • Kifutási úthossz: 690 m
    • Felszállási sebesség: 185 km / h
    • Felszállási úthossz: 630 m
    • Repülőgép súlya feltöltéssel: 4.549 kg
    • Hajtóművek száma, típusa: 1 db. AI - 25 TL
    • Személyzet: 2 fő




    R-27R - légiharc-rakéta

      A MiG-29 fő fegyvere látóhatáron túli légi célok ellen. A 253 kg-os induló tömegű szilárd tüzelőanyagú rakéta nagy magasságban szemben közeledő célra max. 40 km távolságból indítható. Az útvonal kezdeti szakaszán korrekciós jelekkel történik a rávezetés, míg célközelben a félaktív önirányító rendszer veszi át a feladatot. A 39 kg-os harci részt rádiós közelségi gyújtó robbantja fel, a célhoz képest kb. tíz méteren belül. A 4,08 méter hosszú, 0,23 méter átmérőjű és 0,97 méter fesztávolságú fegyver találati valószínűsége optimális indítási paraméterek esetén 0,7.


    R-73 - légiharc-rakéta

      Manőverező légi harcban a MiG-29-esek ezt alkalmazzák. Különlegessége a kombinált aero- és gázdinamikai kormányrendszer, a szilárd tüzelőanyagú hajtómű 5-6 másodperces égésideje alatt a gázsugár eltérítésével rendkívüli manőverező képesség biztosítható. A rakéta mélyhűthető infraérzékelője nagy magasságban akár 30 km-ről is észlelheti a célokat, de a találat esélyével csak kb. 10 km-en belül alkalmazzák. A pilóta sisakcélzójával együttműködve indítható a repülőgép hossztengelyéhez képest 45 fokra lévő célok ellen is. A 105 kg indulótömegű, 2,9 méter hosszú, 0,17 méter átmérőjű és 0,51 méter fesztávolságú rakéta találati valószínűsége 0,6.


    R-60 - légiharc-rakéta

      Saját kategóriájában a világon a legkisebb, mindössze két méter hosszú és 45 kg. Infravörös önirányító fejének hűtőrendszere elektromos, így nem igényel nagynyomású hidrogént. Három kg-os harci résszel rendelkezik, amelyet rádiós közelségi gyújtó működtet. Az R-60-as kifejezetten közelharcra szolgál, öt kilométeren belül alkalmazható 0,5 találati valószínűséggel.


    UZR-73 - rakétaimitátor

      Az R-73 részben működőképes változata gyakorláshoz. A rakétatest nem tartalmaz sem hajtóművet, sem harci részt, sem kormányrendszert, ellenben megtalálható benne a komplett infrafej, amely ugyanúgy együttműködik a sisakcélzóval, mint a valódi rakétáé. Az imitátor a légi harc gyakorlásának hasznos segédeszköze, mivel az eredeti rakéta véletlenül elindulhat, másrészt pedig élettartamuk alig 50 óra, így nagyon gyorsan elhasználódnának.



    B-8M - rakétablokk

      Harci repülőgépek számára tervezték, összesen 20 db 80 mm átmérőjű, nem irányított rakéta befogadására és indítására alkalmas. A 2,76 m hosszú, 520 mm átmérőjű rakétablokk üres tömege 150 kg, míg rakétákkal együtt kb. 380 kb. Igény szerint beállítható, hogy a lőgomb megnyomása után mennyi rakéta induljon el 0,05 másodpercenként, akár az egyes lövéstől a teljes sorozatig. Magyarországon a MiG-29-esek fegyverzetében rendszeresítették.


    Sz-8 - nem irányított rakéta

      A területcélok leküzdésére szolgáló fegyver tucatnyi változatát fejlesztették ki, amelyek főleg a harci részük tekintetében különböznek. Létezik repesz, romboló, kumulatív, világító, füstképző, acélnyilakat szétszóró, radarzavaró stb. változata is. Közös jellemzőjük a rövid égésidejű, szilárd tüzelőanyagú rakétahajtómű és a kinyíló stabilizáló vezérsíkok. Az Sz-8 rakéták 1,2-4 km közötti távolságból indíthatók. Induló tömegük 11,3-15 kg, harci részük 3,6-7,5 kg, hosszuk 1,4-1,6 méter, égésvégi sebességük pedig 474-650 m/sec közötti, változattól függően.


    K-36D - katapult ülés

      A pilóták mentésére szolgáló eszköz méltán világhírű, ugyanis eddig száz katapultálásból 97-en túlélték a balesetet. A 123 kg tömegű ülés földön álló helyzetből 25 km magasságig és 1400 km/h műszer szerinti sebességig (ami akár 2 Mach is lehet) megbízhatóan működik. Jellegzetessége a fejtámla mellett kétoldalt lévő teleszkópikus stabilizáló berendezés, amely pillanatok alatt a megfelelő irányba fordítja az esetleg pörgő ülést. Egyedi megoldás a lábak között felcsapódó deflektor, ez a pilótára ható torlónyomás hatását csökkenti. A nyolcvanas évek óta szinte az összes orosz harci gépbe, így a MiG-29-esekbe is ezt építik be.


    PPK - túlterhelést enyhítő nadrág

      A repülések többségét a hajózók úgynevezett részleges, a túlterhelés hatásait enyhítő (különböző változatú) PPK-nadrágokban hajtják végre, melyet a repülőgép rendszerei fújnak fel egy, a túlterhelés mértékében nyíló szelepen keresztül.


    VKK magasági kompenzációs pilótaruha

      A nagy magasságú, alacsony külső nyomású környezetben végrehajtott repülések kellékei a VKK (magassági kompenzációs) sorozatú ruhák. Ezek feladata tulajdonképpen vészhelyzetekre (a kabin dehermetizációjára) korlátozódik, ilyenkor a testfelület majdnem teljes részén felfújódva óvja meg a pilótát. A VKK-t tulajdonképpen kiegészíti mind a ZS-5-ös, mind a ZS-7-es speciális alkotóeleme, a tarkórészen elhelyezkedő felfújható párna, mely a hajózó fejére szorítja az álarcot a kisnyomású környezetben. A magasági ruha egykor kelléke, a GS-sorozatú (magassági, zárt) sisak mára gyakorlatilag kiszorult a légierőből. A légi harcászat változásával a magassági felszerelés jelentősége csökkent, berepüléseknél, esetleg készültségben, illetve a repülőorvosin alkalmazzák.


    ZS-7 - pilóta sisak

      A sisakok oldalán lévő csatok segítségével erősíthetők fel az oxigénmaszkok, melyeknek két típusa - KM-34, illetve KM-35 - repül Magyarországon.


    ZS-5 - pilóta sisak

      A magyar légierő hajózói jelenleg még kizárólagosan szovjet-orosz gyártmányú egyéni felszereléseket használnak.
      Ennek legelterjedtebb és egyben legjellegzetesebb darabja a ZS-5-ös sisak, melyet a hetvenes évektől kezdve rendszeresítettek a ZS-3 felváltására. Elődjével szemben teljesen integrált konstrukció, azaz a kemény sisakot nem egy előzetesen már felvett bőr fejvédőre (haube) kell rávenni. Ránézésre legfontosabb jellemzője, hogy a pilóta kényelmét és védelmét szolgáló színszűrő a sisak testén kívül helyezkedik el, rendszerint füstszínű, de van kékes árnyalatú változata is. A ZS-5-öst használták a 2000-ben felszámolt pápai alakulat MiG-21-es pilótái, de ezt használja a kecskeméti MiG-29-es pilóták egy része is, az Albatroszokban repülők pedig kizárólagosan ezt használják.


    Sjel-ZM - sisakcélzó

      A ZS-5-ös utódja, a ZS-7-es 1993-tól került a magyar légierőbe, a MiG-29-esek érkezésével. Leglátványosabb eltérés a ZS-5-östől, hogy a színszűrőt a sisak felülete alá rejtették, onnan ereszthető le. A ZS-7-esek homlokrészén egy speciális felfüggesztési pont található, melyre a MiG-29-es S-3UM-1, más néven Sjel-2M típusú sisak célzókészülékét lehet csatolni. A fegyverrendszer megfelelő üzemmódjában enne segítségével a hajózó +/-45 fokon belül jelölhet meg célokat a nagy szögeltéréssel indítható R-60M, illetve R-73E rakéták számára, közeli manőverező légi harcban. A rendszer felszerelhető a ZS-5-ös sisakokra is, melynek MKV2 változata rendelkezik a megfelelő felfüggesztőkkel; a szükséges módosítás csapatnál, műhelyben is végrehajtható.

     



      © 2001. MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis