MH 59. Sz.D. Repülőbázis

MH 59
 • Hírek
 • A Bázis
 • Galéria
 • Kapcsolat
 • Videók
 • Kegyeleti információk
 • Letölthető dokumentumok


TÉMAGYŰJTŐ
An-26
Dr. Toperczer István fotói
Jas 39 Gripen
MiG-29

 PARTNER LAPUNK HÍREI

VALLÁSI ÉLET HÍREI

 KERESÉS
 

PUMA és DONGÓ századok relikviái















Névadónk - Szentgyörgyi Dezső

Startlap megosztás
2013-05-10 08:30:00

1990-ben a honvédelmi miniszter parancsára a hadsereg ezredei történelmi hagyományokból eredő nevet vettek fel. Ekkor már kialakulóban volt a demokrácia, így Kecskeméten is az állománygyűlésre bízták a névválasztást. Hivatalos javaslatként több név is elhangzott. Szentgyörgyi Dezső repülőzászlós nevét - aki a második világháborúban 29 légi győzelmet ért el - Szabó Árpád hadnagy ajánlotta. Az ötletet a többség támogatta, az illetékesek is jónak találták. A nagynevű pilóta egykori harcostársai és családja is jelen volt, amikor 1990. április 28-án az osztály felvette a Szentgyörgyi Dezső nevet.

A bázis névadója: vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós, a Magyar Királyi Honvédség legeredményesebb vadászpilótája.

A magyarok ásza

Szentgyörgyi Dezső 1915-ben született Kőkúttapasztón. Alig volt 18 éves,amikor önként jelentkezett a Magyar Királyi Honvédségbe, és ezt követően kitűnő eredménnyel végezte Székesfehérváron a kétéves repülőgép-vezetői iskolát. Első műszaki beosztásában parancsnokai hamar felfigyeltek rá, és intelligenciája, rátermettsége, valamint szilárd jelleme miatt alkalmasnak találták arra, hogy vadászrepülőgép-vezetőnek képezzék ki. Ezt az iskolát 1938-ban fejezte be kiváló minősítéssel.

A II. világháborúban kiképzett harci pilótaként vett részt a kárpátaljai hadműveletekben. Ekkor még az 1/2-es vadász században teljesített szolgálatot. 1942 májusában már a legendás szolnoki 1/1-es "Darázs"század tagjaként került a keleti frontra. "Héja"és "Messerschmitt - 109"-es gépeken repült. Közel 18 hónapot töltött a hadműveleti területen, ahol a legeredményesebb vadászrepülővé nőtte ki magát, ugyanis 141 bevetésben vett részt, és 7 légi győzelmet aratott.

1944.május 01-én alakult meg a Magyar Királyi Honvéd Légierő 101 „PUMA” Vadászrepülő Osztálya, melyet a haza légterének védelmére szerveztek. Pályája a legendás "PUMÁK" között is sikeresen folytatódott, a 101/2. Retek században. Mire véget ért a háború, addigra Szentgyörgyi Dezső több mint 300 bevetéssel és 29 igazolt légi győzelemmel büszkélkedhetett.

Egy évvel később a MASZOVLET-nél alkalmazták utasszállító gépek pilótájaként. Itt 1950-ig repült Li-2-es típusú gépen. Az ötvenes évek politikai viharai őt sem kímélték. Hűtlenség vádjával letartóztatták, börtönbe zárták. 1956. augusztusában szabadult. Lelkierejének, szorgalmának és kitartásának köszönhetően került vissza a MALÉV-hez. Az IL-14-es ésIL-18-as típusok repülőkapitányaként a legjobb pilóták közé tartozott.

1971. augusztus 28-án a koppenhágai Kastrup repülőtere előtt, leszállási manőver végrehajtása közben gépe a tengerbe csapódott, az akkor még ismeretlen meteorológiai jelenség,a „microburst”-nek köszönhetően.  A legendás pilótának három hete lett volna a nyugdíjig. Az az ember volt, akinek halála után nem az számít, hogy 55 évet élt, hanem az, hogy 5 millió kilométert repült. Élete, munkássága és nemes jelleme az alábbi mondatban hűen tükröződik:

„Igaz emberségét adta példamutatásul azoknak, akiknek szívében a nemes erkölcsiség a legnagyobb érték.”

 

 


MH 59. SzDRB Kommunikációs és Protokoll Alosztály


  © 2001. MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis